L'HYPERPOLITIQUE, UNE PASSION FRANCAISE - TECHNOLOGIES RHETORIQUES DE LA DOMINATION

Klincksieck - EAN : 9782252037355
SALAZAR P-J.
Édition papier

EAN : 9782252037355

Paru le : 16 oct. 2009

24,00 € 22,75 €
Disponible
Pour connaître votre prix et commander, identifiez-vous
Notre engagement qualité
  • Benefits Livraison gratuite
    en France sans minimum
    de commande
  • Benefits Manquants maintenus
    en commande
    automatiquement
  • Benefits Un interlocuteur
    unique pour toutes
    vos commandes
  • Benefits Toutes les licences
    numériques du marché
    au tarif éditeur
  • Benefits Assistance téléphonique
    personalisée sur le
    numérique
  • Benefits Service client
    Du Lundi au vendredi
    de 9h à 18h
  • EAN13 : 9782252037355
  • Collection : POUVOIRS DE PER
  • Editeur : Klincksieck
  • Date Parution : 16 oct. 2009
  • Disponibilite : Disponible
  • Barème de remise : NS
  • Nombre de pages : 200
  • Format : 1.50 x 16.00 x 24.00 cm
  • Poids : 344gr
  • Interdit de retour : Retour interdit
  • Résumé :

    Hyperpolitics ? Did I hear you say "hyperpolitics" ?
    Man is meant to be a political animal. A Frenchman, on the other hand, is a hyperpolitical animal. Man is meant to be an animal endowed with speech. A Frenchman is a hyperspeech animal. The result of this crossover is the peculiar nature of French political society: we passionately love excessive political speech, while at the same time claim that we are reasonable, Cartesian and logical.
    In France, politics is a dramatization of speech. That which is hyper, overdone and exaggerated instils confidence. We have developed such refined hyperspeech technologies that we have lost sight of their origins, how they work and what effects they produce. Hyperpolitics is the final product of speech machines – those which this book explores.
    These technologies which produce hyperpolitics supply three major fields of action: the massive public displays of presidential rhetoric, machine assemblies for appealing to the public, the masses, and people, and speech gears mounted and lubricated by such tools as values and ethics management.
    Understanding hyperspeech technologies requires disassembling the parts of this infernal three-headed machine, studying its components, grasping its tools and, with manual in hand, discovering by whom, how, why and for whom hyperpolitics so vehemently works.

    Rhetoric historian Philippe-Joseph Salazar holds a Distinguished Chair in Rhetoric at the University of Cape Town (South Africa). Previously, he was the Dean and Director of the Programme in Rhetoric and Democracy at Collège international de philosophie (Paris).

  • Biographie :

    Historien de la rhétorique, Philippe-Joseph Salazar est actuellement titulaire d'une distinguished chair de rhétorique à l'université du Cap (Afrique du Sud) après avoir été doyen et directeur de programme (« Rhétorique et démocratie ») au Collège international de philosophie (Paris).

    Il a publié, chez d'autres éditeurs, An African Athens. Rhetoric and the Shaping of Democracy in South Africa (LEA, 2002 – http://www.taylorandfrancis.com/), Amnistier l'Apartheid (Seuil, 2004), Truth and Reconciliation in South Africa (New Africa Books, 2007) (http://www.newafricabooks.co.za/books_detail.asp?ID=682 ) et parmi son travail éditorial, on se reportera, pour illustrer deux autres champs d'application de sa réflexion sur la rhétorique, à François de La Mothe Le Vayer, De la patrie et des étrangers (Desjonquères, 2003) et à The Rhetorical Shape of International Conflicts (The Public, XII, 4, 2005).

    Il est le lauréat 2008 du prix de la Fondation Oppenheimer (Oppenheimer Memorial - http://www.rhetoricafrica.org/awards.asp

    Voir aussi : http://www.uct.ac.za/dailynews/?id=7040

    Il co-dirige des projets internationaux sur la rhétorique et la politique en Hongrie, Norvège, Pologne, Roumanie, Suède et en direction de l'Afrique du Nord.

Haut de page
Copyright 2024 Cufay. Tous droits réservés.