LE SUBJECTIF DE L'OBJECTIF - NOS TOURNURES D'ESPRIT A L'ECRAN

Klincksieck - EAN : 9782252039175
NINEY FRANCOIS
Édition papier

EAN : 9782252039175

Paru le : 19 févr. 2014

23,50 € 22,27 €
Bientôt disponible
Pour connaître votre prix et commander, identifiez-vous
Manquant provisoirement
Notre engagement qualité
  • Benefits Livraison gratuite
    en France sans minimum
    de commande
  • Benefits Manquants maintenus
    en commande
    automatiquement
  • Benefits Un interlocuteur
    unique pour toutes
    vos commandes
  • Benefits Toutes les licences
    numériques du marché
    au tarif éditeur
  • Benefits Assistance téléphonique
    personalisée sur le
    numérique
  • Benefits Service client
    Du Lundi au vendredi
    de 9h à 18h
  • EAN13 : 9782252039175
  • Collection : 50 QUESTIONS
  • Editeur : Klincksieck
  • Date Parution : 19 févr. 2014
  • Disponibilite : Provisoirement non disponible
  • Barème de remise : NS
  • Nombre de pages : 164
  • Format : 1.20 x 13.40 x 20.90 cm
  • Poids : 205gr
  • Interdit de retour : Retour interdit
  • Résumé :

    Of what does the singular, as well as multifaceted, experience of watching a film consist? I see it with my own eyes from the film-maker's viewpoint and that of the film's characters. What does this experience mean, what do the figures behind a film shoot teach us about our state of mind in terms of how we perceive and share the world, or about the significance of our moral vision? This essay on the psychology of films and that of viewers is devoted to such enlightening issues, in which the object is not to apply psychology to the cinema, but to examine what the latter reveals about our psychology, our ways of expressing ourselves, of understanding each other, and of lying to one another. Master Hitchcock's films serve as a vital lead in this line of questioning, just as Wittgenstein's Remarks on the Philosophy of Psychology serve as methodical points of reference. Is it Hitchcock enlightened by Wittgenstein or Wittgenstein in the shadow of Hitchcock ? Suspense…

    François Niney, a philosopher, critic and professor in the field of cinematography (Femis, Paris 3 Sorbonne nouvelle, ÉNS, Sciences-po), is a member of Institut de recherche sur le cinéma et l'audiovisuel (IRCAV). The main thrust of his research is documentary films and the relations between reality and fiction, truth and editing, filming and history. He has penned numerous articles and publications, including L'Épreuve du réel à l'écran (De Boeck, 2002) and Le documentaire et ses faux-semblants (Klincksieck, 2009).
    He also produces documentary films, such as
    Marcel Ophuls, parole et musique (in Veillées d'armes, DVD Arte Video, 2006).

  • Biographie :

    Maître de conférences en littérature comparée (en 1990).

Haut de page
Copyright 2024 Cufay. Tous droits réservés.